Veel gestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over het kopen van een nieuwbouwwoning. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Je kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur van bijvoorbeeld de Rabobank. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat jouw toekomstige maandlasten zullen zijn.
Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.
In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 1 afwijzing van een geldverstrekker.
Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt betalen uit eigen middelen of de factuur doorsturen aan jouw hypotheekverstrekker. Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorg dragen voor betaling.
Ja dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.
Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet je altijd rekening houden met extra kosten. Zo heb je bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maak je kosten voor het inrichten en afwerken van de woning.
Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris.
Als je later in een project instapt dan betaal je rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.
Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.
De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop en verbetering van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald. Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Informeer hiernaar bij je hypotheekadviseur.
De maximale hypotheek voor aankoop is in 2023 € 405.000 (100% van de marktwaarde). Wanneer er sprake is van energiebesparende maatregelen is de maximale hypotheek € 429.300 (106% van de marktwaarde). Bij het woningaanbod (kenmerken) op onze site staat altijd vermeld als de prijs van een woning binnen deze prijsklasse valt.
Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. Je betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaal je een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van 2 jaar.
Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning kun je in sommige gevallen een hogere hypotheek krijgen dan voor een niet duurzame woning. Bij de meeste hypotheekverstrekkers krijg je namelijk flink wat extra leenruimte. Zo heeft de Rabobank bijvoorbeeld een GroenHypotheek voor duurzame nieuwbouwwoningen.
Ook zijn er vanuit de overheid regels vastgesteld waardoor je een hogere hypotheek kunt afsluiten als je een energiezuinige woning koopt. Zo mag voor de aankoop van een energiezuinige (nieuwbouw)woning maximaal € 9.000 buiten beschouwing worden gelaten bij de berekening van de financieringslast. Dit bedrag kan oplopen tot € 25.000 voor een zogeheten Nul-op-de-Meter-woning. Hoeveel extra leencapaciteit je kunt krijgen hangt af van de hoogte van de EPC-waarde of BENG-2 waarde van jouw nieuwbouwwoning of -appartement.
Vraag de hypotheekverstrekker van jouw keuze naar de voorwaarden van een hypotheek voor een duurzame woning.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen en streven daarbij naar een zo optimaal mogelijke bezetting van de bouwnummers. Daarbij kijken wij naar de meest concrete kandidaten. Een financiële check laat ons zien dat jij de woning kunt financieren. Het inleveren van een financiële check, zorgt er dus voor dat jij een meer concrete kandidaat wordt.
Een financiële check is een brief (niet ouder dan 3 maanden) van je bank of hypotheekverstrekker waar in staat dat jij – bij het door jou opgegeven inkomen, vermogen en/of schuld – het benodigde bedrag voor jouw gewenste woning kunt lenen. Aan je financieel adviseur kun je vragen welke gegevens hij/zij daarvoor nodig heeft. LET OP: dit is geen hypotheekaanvraag, alleen een verklaring dat jij je financieringsmogelijkheden hebt laten doorberekenen. Een voorbeeld van een voor BPD acceptabel document is bijvoorbeeld het Oriëntatierapport Lenen & Wonen van de Rabobank. Vraag ernaar bij jouw financieel adviseur van de Rabobank.
Nadat de verkoop is gestart lever je jouw financiële check in. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de toewijzing. Na toewijzing verwijderen wij de gegevens van de financiële check uit onze systemen.
Je kunt deze brief laten opstellen door jouw bank of hypotheekverstrekker.
Ga naar de veel gestelde vragen pagina van het gebied Waalfront.
In Dijkkwartier komt een mix van koop, sociale koop, middeldure huur en sociale huur in diverse categorieën. In totaal worden er 324 appartementen gerealiseerd.
In de wijk komt een gevarieerd woningaanbod van studio's tot penthouses en in diverse prijsklassen en huurcategorieën.
Ja, er komen huurappartementen. Er worden 38 middeldure vrije sector huurappartementen gerealiseerd, vanaf begin december 2022 start de verhuur van deze woningen. Je kunt je inschrijven op www.hureninhavenkade.nl. Daarnaast ontwikkeld Talis 77 huurappartementen en Portaal 87 huurappartementen in diverse huurcategorieën.
Er zijn starterswoningen toegevoegd aan het aanbod. Op deze website vind je de starterswoningen in het woningaanbod van gebouw C.
Onder de gebouwen wordt een grote parkeergarage gebouwd, daar kun je je auto parkeren. Bij de appartementen van Thuishavens 3 is geen parkeerplek opgenomen in de v.o.n. prijs, het is helaas ook niet mogelijk een vergunning aan te vragen bij de gemeente. Volgens de gemeente is het uitgangspunt hierbij dat bewoners en werknemers van nieuwbouw die (kunnen) beschikken over ‘Parkeergelegenheid Op Eigen Terrein (POET)’ geen parkeervergunning krijgen. Dit wordt geregeld via de Parkeerverordening en het Aanwijzings- en Uitwerkingsbesluit Betaald Parkeren.
Zeer waarschijnlijk kunnen de kopers van Thuishavens 300 een parkeerplek huren bij Talis of Portaal. Zodra er bekend is hoeveel parkeerplekken er over zijn in de parkeerkelder, neemt de vereniging van eigenaren van Havenkade contact op om te inventariseren wie interesse heeft in het huren van een parkeerplek.
Parkeren in de ondergrondse garage is alleen voor bewoners van Dijkkwartier. Bij een deel van de appartementen is de parkeerplaats inbegrepen. Indien dit niet het geval is, kun je bij voldoende beschikbaarheid, een parkeerplek huren.
Rondom de wijk zijn de wegen al aangelegd zoals de Weurtseweg. De toegangswegen naar Dijkkwartier moeten nog aangelegd worden.
Op dit moment is er geen speeltuin gepland in de wijk.
Er is binnen de wijk Dijkkwartier geen hondenuitlaatplek gepland. Je kunt je hond mee nemen voor een heerlijke wandeling langs de Waal op steenworp afstand.
Alle koopappartementen van Havenkade zijn in verkoop gebracht.
De appartementen die hier gebouwd worden zijn uniek en nog niet eerder ergens gebouwd. het is helaas niet mogelijk om een appartement te bezichtigen.
De vergunningen zijn verleend en de bouw is gestart.
Het bouwverkeer zal over de bestaande wegen rondom Dijkkwartier de bouwplaats benaderen. De bouwer zal zoveel mogelijk rekening houden met omwonenden en proberen de overlast tot het minimum te beperken.
De verkopend makelaar is Hans Janssen makelaardij.
Als je vragen hebt over de beschikbaarheid van jouw favoriete woning, of als je direct een optie wilt nemen, neem gerust contact met ons op! Je kunt ons bellen, chatten of mailen. De status van een bouwnummer (optie, beschikbaar, verkocht) kun je ook terug zien op deze website op de pagina woningen.
Enkele appartementen op de begane grond hebben een terras aan de achterzijde, alle andere appartementen hebben een Frans balkon, loggia of balkon. De ligging en afmeting van de buitenruimte is per appartement verschillend. Op het moment dat de bouwnummers online staan, kun je voor jouw favoriete appartement kijken hoe de zon op je buitenruimte valt.
Wanneer de verkoop start vind je alle verkoopdocumentatie van de woningen bij je favoriete woning of in de Mijn Eigen Huis omgeving. Zijn de woningen nog niet in verkoop? Dan zijn we nog hard aan het werk om alle verkoopdocumentatie gereed te maken!
Alle appartementen zijn in verkoop gebracht.
De appartementen moeten nog gebouwd worden, het is dan ook niet mogelijk een bezichtiging in te plannen.
De woning wordt gebouwd door de aannemer. Je sluit de aannemingsovereenkomst ook met deze partij. Tijdens de bouw is deze aannemer jouw aanspreekpunt.
Alle appartementen zij inmiddels in aanbouw genomen, de eerste opleveringen hebben inmiddels plaatsgevonden.
Indien er mogelijkheden zijn om de woning aan te passen naar eigen wens, vind je de meer-minderwerklijst bij de downloads op deze website.
Dat kan zodra je een woning gekocht hebt. Na het kopen van de woning word je door de kopersadviseur van de aannemer uitgenodigd voor een gesprek.
Zodra de meerwerk opties bekend zijn, worden deze online geplaatst. Deze bekijk je op de pagina woningen onder het betreffende bouwnummer bij het kopje 'downloads' op deze website óf in je Mijn Eigen Huis omgeving.
Alle koopappartementen worden opgeleverd met een luxe keuken.
Er is geen gasaansluiting in de appartementen aanwezig.
Alle appartementen krijgen een goed uitgeruste badkamer.
Het is niet mogelijk een appartement helemaal casco te kopen.
Wanneer de plattegronden van de woningen klaar zijn, kan je ze bekijken bij het bouwnummer of woningtype op de pagina woningen.
Alle nieuwbouwwoningen hebben energielabel A, dit is het meest gunstige label en staat voor een duurzame en energiezuinige woning.
Mijn Eigen Huis is een persoonlijk account waar je jouw favoriete woningen beheert, documenten kunt downloaden, nieuwsberichten kunt lezen en voorkeuren doorgeeft als de verkoop is gestart. Je hebt maar 1 account nodig voor alle BPD websites.
Met een persoonlijk account van Mijn Eigen Huis zie je in 1 overzicht wat jouw favoriete woningen zijn, geef je digitaal jouw voorkeuren door als de verkoop start en beheer je jouw voorkeuren gewoon online.
Een volledige uitleg voor het aanmaken van een Mijn Eigen Huis account, vind je onder Service op de pagina Mijn Eigen Huis.
Om zeker te weten dat jij zelf het account hebt aangemaakt ontvang je een e-mail om je account te bevestigen. Zodra je dit hebt bevestigd kun je inloggen in Mijn Eigen Huis.
Het kan zijn dat de e-mail in je spam/ongewenste e-mail of junkmail terecht is gekomen.
Check of je gebruik maakt van een geldig e-mailadres.
Heb je een vinkje geplaatst bij Privacy Statement?
Voldoet je wachtwoord aan de gestelde regels?
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Het wachtwoord moet bestaan uit:
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Geen probleem. In het inlogscherm voer je je gegevens in en klik je op het vraagteken in het wachtwoord veld. Er wordt een e-mail naar je verzonden en kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.
- Log je in met het e-mailadres dat je hebt gebruikt toen je een account aanmaakte?
- Ga na of je een geldig e-mailadres hebt. Een e-mailadres moet een @-teken bevatten en mag maar 1 punt achter de @ hebben.
- Het wachtwoord vergeten? Vraag een nieuwe aan.
- Zorg ervoor dat Caps Lock niet is ingeschakeld.
Ja dat is mogelijk. Echter per (toekomstig) huishouden mag slechts 1 keer ingeschreven worden op de woningen.
Jouw account verwijder je bij je persoonlijke gegevens in Mijn Eigen Huis. Een account kan alléén verwijderd worden als je niet gekoppeld bent aan een woning. Dat wil zeggen dat je geen koper of optant bent van een woning.
Laat ons weten wat je nieuwe e-mail adres is, dan passen wij het voor je aan. Je kunt daarna gewoon inloggen met je nieuwe e-mail adres en je bekende wachtwoord.
Het blijft altijd mogelijk om een afspraak te maken met een echt persoon. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoe je jouw huis koopt. Volledig online, gedeeltelijk online of uitsluitend via persoonlijk contact. Alles kan niets moet. Aan jou de keus.
Ja dat kan, je bevestigt de optie online via Mijn Eigen Huis en kiest voor Afspraak plannen. De makelaar neemt dan contact met je op om alles door te nemen.
In Mijn Eigen Huis bevestig je de optie op de woning die aan jou is toegewezen. Als je voldoende informatie hebt om de contracten te ondertekenen kies je voor Volgende stap. Vervolgens geef je aan dat je de contracten thuis wilt ondertekenen en vul je je aanvullende financiële gegevens aan die nodig zijn om de overeenkomsten op te maken. Binnen enkele werkdagen ontvang je een uitnodiging om de overeenkomsten digitaal te ondertekenen. Heb je vragen of is iets niet duidelijk, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Als je hebt gekozen voor Online Kopen, maar toch liever een afspraak wilt met de makelaar, dan kan dat op elk moment. In je Mijn Eigen Huis account klik je op de button 'afspraak maken met makelaar'. Hier geef je een of meerdere dagdelen aan van je voorkeur en de makelaar neemt contact met je op om alsnog een afspraak te maken.
Na de afspraak met de makelaar kun je aan de makelaar aangeven dat je wilt overgaan tot kopen. Vervolgens geef je in je Mijn Eigen Huis account aan waar je de contracten wilt ondertekenen: thuis of bij de makelaar. Als je kiest voor thuis ondertekenen, worden de contracten opgemaakt en zijn ze binnen enkele dagen beschikbaar in je account. Kies je voor een tekenafspraak bij de makelaar, dan geef je jouw voorkeur door voor een dagdeel. De makelaar neemt contact met je op om een tekenafspraak in te plannen.
Als je de woning koopt dan onderteken je de contracten straks door het plaatsen van je digitale handtekening. Na het digitaal ondertekenen gaat de wettelijke bedenktijd in. Er gelden ontbindende voorwaarden zoals afgesproken is in de overeenkomst.
Je ontvangt een e-mail met een link naar de te ondertekenen overeenkomsten. Koop je samen je partner dan krijgen jullie allebei separaat een e-mail. Je kunt het contract tekenen via de smartphone, tablet of PC. De digitale handtekening is wettelijk erkend. Waar voorheen nog altijd een handgeschreven handtekening vereist was, is dit nu niet meer nodig! De handtekeningen worden geplaatst met behulp van een erkend ‘PKI overheid’-certificaat.
- Je identificeert jezelf via iDIN
- Je logt in bij je bank
- Je plaats je naam en handtekening met muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger
- Als alle partijen hebben getekend ontvang je via e-mail de overeenkomsten en een transactiebon in PDF. Deze overeenkomsten staan ook in Mijn Eigen Huis
De overeenkomsten worden aangemaakt en je ontvangt na een paar werkdagen per e-mail een link naar www.ondertekenen.nl. Je neemt de overeenkomsten door en bij akkoord ga je ondertekenen. Alle pagina’s van het te ondertekenen document moet doorgenomen worden.
De geavanceerde elektronische handtekening wordt gecontroleerd met behulp van een certificaat dat door een erkende certificatiedienstverlener wordt uitgegeven. De Nederlandse overheid maakt gebruik van een certificaat dat wordt uitgegeven door Public Key Infrastructure (PKI). Gekwalificeerde elektronische handtekeningen kunnen alleen geplaatst worden met behulp van een gekwalificeerd digitaal certificaat. Alleen als een elektronische handtekening behoort tot deze categorie is deze gelijkwaardig aan een handgeschreven handtekening. BPD maakt gebruik van deze, middels PKI, gecertificeerde vorm. Let op: bij het uitprinten van het ondertekende document, is dit certificaat niet zichtbaar. Bij officiële handelingen is dus het digitale document nodig.
Via het platform 'Ondertekenen.nl' kunnen gebruikers een document digitaal ondertekenen. Dit gebeurt met een geavanceerde elektronische handtekening. Hiermee wordt de authenticiteit van de het document gewaarborgd. Voor de authenticatie maken wij gebruik van iDIN ter verificatie van de identiteit. Aangezien een elektronische handtekening dezelfde juridische waarde heeft als een handgeschreven handtekening, staat het digitaal ondertekende document juridisch gelijk aan een schriftelijk ondertekend document. Bovendien voldoet deze aan de eisen die de wet stelt aan een elektronische onderhandse akte wat betekent dat het elektronisch getekende document dezelfde bewijswaarde heeft als een papieren onderhandse akte.
Een nieuwbouwhuis is een huis zonder zorgen waar je geen omkijken naar hebt. Alles is nieuw, alles doet het. Op bijna alles zit garantie en onderhoudskosten heb je de eerste jaren vrijwel niet. Daar komt bij dat je een nieuwbouwhuis ook nog eens helemaal kunt aanpassen aan je eigen wensen.
Zodra 70% van de woningen is verkocht en de omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning) onherroepelijk is, krijgt de bouwer opdracht om het project te bouwen.
Overlast van de werkzaamheden tijdens de bouw is niet te voorkomen. De aannemer zal er alles aan doen om dit wel zo veel mogelijk te beperken.
Alle woningen worden gebouwd onder de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling. Als eigenaar van de woning heb je hiermee de garantie van een kwalitatief goede woning. Verder weet je dat jouw woning gegarandeerd wordt afgebouwd mochten zich onverhoopt problemen bij de aannemer voordoen. Je hebt bovendien als eigenaar de zekerheid dat eventuele gebreken gedurende de garantietermijn worden hersteld. Voor uitgebreide informatie: www.woningborg.nl.
Een van de voordelen van nieuwbouw is de garantie op de bouwkundige kwaliteit. Deze garantie (en bijbehorende periodes) is vastgelegd in de garantieregeling van Woningborg.
Wanneer het plan goed is gekeurd door Woningborg sturen ze je het certificaat toe.
De grond koop je van BPD Ontwikkeling BV; je sluit ook de koopovereenkomst met BPD Ontwikkeling BV. De aannemingsovereenkomst sluit je met de aannemer van het project. De aannemer bouwt jouw woning en is ook jouw aanspreekpunt tijdens de bouwperiode van jouw huis. Ook als je vragen hebt over meer- en minderwerk kun je bij de aannemer terecht.
In Nederland kennen we vrije vestiging. Dit betekent dat iedereen gelijke kans heeft om een woning te kopen en er geen restricties zijn ten aanzien van de koop.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. We leggen je uit hoe de toewijzing van de woningen in zijn werk gaat op de pagina Woning kopen.
Een optie is een periode dat de woning exclusief voor jou is gereserveerd. In deze periode kun je al jouw vragen stellen en word je in de gelegenheid gesteld de woning aan te kopen.
Een optie op een appartement is vrijblijvend. Tijdens deze periode is het appartement exclusief voor jou gereserveerd. In deze periode worden al jouw vragen beantwoord en heb je de gelegenheid het appartement te kopen.
Na het (online) ondertekenen en ontvangen van de koop- en aannemingsovereenkomst door beide partijen heb je een bedenktijd van één kalenderweek.
Bij een project dat nog in ontwikkeling is, zijn de koopsommen nog niet definitief vastgesteld. Om je toch een indicatie te geven wat de woningen gaan kosten werken we met een koopsomindicatie. Het is dus mogelijk dat de uiteindelijke verkoopprijzen afwijken van de eerder afgegeven koopsomindicatie.
Vrij op naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% btw) en inclusief de notariskosten voor de overdracht.